close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

ביקור בקהילות היהודיות הגדולות באירופה- היום זה פשוט

מערכת שורשכח טבת, תשעה19/01/2015

אצל אנשים רבים בטן-גב הוא ממש לא מספיק כשאנחנו מתכננים חופשה בחו"ל

תגיות:
חופשה עם גוון יהודי – חופשה מעניינת, חווייתית וחשובה
כשאנחנו מתכננים חופשה, על מה אנחנו חושבים? איך אנחנו בוחרים יעד? ראשית, חשוב לזכור מהי המטרה של החופשה – הנאה. אנחנו לא יוצאים לחופשה כדי לסבול, והמטרה העיקרית שלנו היא להפיק הנאה ולמלא מצברים לשגרת היום-יום השוחקת והמתישה שלנו. עם זאת, אצל אנשים רבים בטן-גב הוא ממש לא מספיק כשאנחנו מתכננים חופשה בחו"ל. הסיבה שהיעד התיירותי הפופולארי ביותר בקרב ישראלים הוא הארץ הישנה – אירופה – היא כי זוהי יבשת עם היסטוריה עשירה. טיול באירופה הוא טיול בתרבות שהשפיעה במידה הרבה ביותר על תולדות העולם – מרוסיה במזרח עד ספרד במערב. ובשבילנו, בני העם היהודי – מדובר בטיול חשוב פי כמה. מלבד ארץ ישראל, אירופה היא חבל הארץ החשוב ביותר בתולדותיו של העם היהודי. באירופה חווה העם שלנו את ההישגים הגדולים ביותר שלו ואת הטרגדיות הנוראיות ביותר שלו. יתרה מכך – גם היום ישנן באירופה קהילות יהודיות גדולות, עשירות ומרתקות – שטיול בהן הוא חוויה שאסור לוותר עליה.

מהן הקהילות היהודיות בהן כדאי לבקר באירופה?
כמעט בכל עיר אירופאית גדולה שבה תבקרו יש קהילה יהודית שאפשר ורצוי לבקר בה וללמוד על תולדותיה. עם זאת, בערים רבות הקהילה היהודית היא לא חלק שונה מדי מהאוכלוסייה הכללית – ולכן טיול וביקור בקהילה הוא לא ייחודי בנוף שסובב אותה. לכן, ישנן כמה קהילות, שאינן בהכרח הידועות ביותר, בהן מומלץ במיוחד לבקר. אחת מהן היא הקהילה היהודית בפראג. הרובע היהודי של פראג, בירת צ'כיה, הוא מהעתיקים והמעניינים באירופה כולה – וההיסטוריה שלו ידועה ומפורסמת בקנה מידה עולמי. בהחלט מומלץ לבקר במוזיאון היהודי הישן ובבית הכנסת הירושלמי, בו נמצאת תצוגה על שיקום יהדות פראג אחרי השואה. קהילה יהודית מרתקת נוספת היא זו בבודפשט. הקהילה היהודית בבירה ההונגרית היא מהגדולות והמאורגנות באירופה – שמונים אלף בסך הכל. יהדות הונגריה סבלה מהשמדה כמעט מוחלטת בשואה, והקהילה בבודפשט היא עדות חיה ונושמת להישרדותו של העם שלנו. סגנון אחר של טיול מציעה הקהילה היהודית בברלין – שבה מלבד יהודים יש קהילה ישראלית עצומה. ברלין, מרכז הרשע הנאצי בתקופת השואה, מציעה היום אפשרות להתחקות אחר המקור לאותו רשע – ומהווה כולה אנדרטה חיה ונושמת לפשע הנוראי בתולדות האנושות. ברלין של היום מכה על חטאי העבר – דבר שניכר בעיקר בהנצחה הבלתי נגמרת של הקורבנות היהודים בני העיר בתקופת השואה.

איך ניתן לתכנן טיול כזה במחיר סביר?
יתרון גדול של טיולים מסוג זה הוא שכיום לא דרוש כסף רב כדי לארגן אותם. ניתן למצוא בקלות טיסות זולות לאירופה, בדילים לשבוע או לסוף שבוע, שיאפשרו לכם לספוג מהתרבות והאווירה האירופית, וללמוד על תולדות העם שלנו. חשוב לזכור שכפי שאמר יגאל אלון – עם שאינו יודע את עברו – הוויו דל ועתידו לוט בערפל. טיול וביקור בקהילות היהודיות הגדולות באירופה מפזר את מסך הערפל, ונותן לנו מושג טוב יותר על העם שלנו בעבר וכיום.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה